-
Alışveriş sepetiniz boş!
Evet, ciddiyim! Hayır, çok fazla kafein almadım. Hadi keşfedelim.
Barista, sizinle kahve arasında duran kişidir. Burası tehlikeli bir yerdir ve cesaretsiz insanlara göre değildir.
Her şeyin üstesinden gelebilmek için iyi bir organizasyon metodunuz olmak zorundadır. Kahve çekirdekleri sola, sütler aşağıdaki dolaba, kap kacak sağa… İşi kaptınız. Ne kadar iyi organize olursanız, o kadar hızlı olursunuz.
Aynı şey halkla ilişkiler için de söylenebilir. Ayrıntıları topla, medya listeleri oluştur, e-postaları birleştir, tüm dokümanları tek bir yere yükle vb.
PR uzmanları, dünyadaki en düzenli insanlardır, çünkü öyle olmak zorundadırlar. Müşterileri hakkındaki doğru bilgiyi nereye göndereceklerini, gereksiz uygulamalar olmadan bir basın davetini nasıl planlayacaklarını, zamanı doğru kullanmak adına ne zaman duraklamaları gerektiğini bilmeleri gerekir.
Organize olamazlarsa PR uzmanları başarısız olur, baristalar ise kalabalık karşısında kıvranır.
Siz hiç sabah saat 08.00’de büyük bir kahve zincirinde, kafeinli mutluluğun ilk yudumunu hayal ederken salyangoz hızında hareket eden inanılmaz uzun bir çizgide sıkışıp kaldınız mı? İnanılmaz uzun isimli büyük boy kahvenizi beklerken nasıl telaşlıydınız?
Bu hiç de eğlenceli bir şey değil! Baristalar yavaşlamanın negatif enerjisinden kaçınmak için stresli bir ortamda Süpermen hızında hareket ederler. Bir ritme girerler ve kalabalığı yönetebilmek için aynı anda birkaç içecek üzerinde olabildiğince hızlı bir şekilde çalışırlar.
Farklı projeler üzerinde aynı anda birçok görevi yerine getirirken, hızlı ve verimli bir şekilde çalışabilme becerisi, halkla ilişkilere doğrudan uygulanabilir.
PR uzmanlarının, gazetecilerin son teslim tarihlerine sadık kalarak bir kaç saat içerisinde bir uzman görüşü hakkında geri dönüş yapmaları gerekirken aynı anda başka bir müşterilerinin yeni ürünü için lansman hazırlığı gerçekleştirmeleri gerekir. Aksi halde, müşterileri dünün haberi olur. Bu, barıştalar için de müşterilerine yanlış içecek vermeleri anlamına gelir.
İlgili: Verimlilik Katili 6 Alışkanlık
Hiç kimse dağınıklık içinde çalışan birinden kahve almak istemez. Kahve öğütücülerini düzenli tutmak zor olsa da, sütlü kahveniz için alelacele sütü köpürtürken sakin kalmak ve temiz bir çalışma alanı sağlamak baristaların işidir.
Ne yazık ki, çoğu zaman, temizlik yapmak da PR uzmanlarının işidir. Düşünün ki müşteriniz bir röportaj sırasında hazırlıksız yakalandı ve şimdi anlamından saptırılmış cümleler Twitter’da trend oldu. E-postanız yorum talepleriyle dolup taşıyor.
Peki ne yapıyoruz? Sakin kalıyoruz ve temiz bir çalışma alanı oluşturuyoruz! Kelimelerimize mümkün olan her açıdan baktığımıza emin olarak ve insanların güzelce köpürtülmüş bir açıklama göreceğini umarak taslak hazırlıyoruz ve ifadeleri tekrar tasarlıyoruz.
Barista olarak, herhangi biriyle, herhangi bir yerde, herhangi bir konuda konuşmayı öğrenirsiniz. Bazı müşteriler sadece kahvelerini teslim almak isterler ve iletişime kapalıdırlar. Bazıları ise size hayat hikayelerini anlatmak isterler.
Müşteri hizmetlerindeyken onları nasıl iletişime açık olmaya mecbur edeceğinizi öğrenmek zorundasınız. Esprili yanıtlarla hızlıca hareket etmeli ve eğer her gün düzenli olarak gördüğünüz birileriyse, nasıl sohbet edeceğinizi bilmelisiniz.
Şimdi bunu günde birkaç kez, birkaç farklı kişiyle yapın. Bütün bu “sizi tanıyalım” sorularının ardından “ilk buluşma” konusunda profesyonel olursunuz.
PR’ın temeli de ilişkilerdir. Gazetecilerle, fikir önderleriyle, editörlerle ve diğer halkla ilişkiler uzmanlarıyla bir ilişki yönetirsiniz. Bu ilişkileri kurmak flört etmek gibidir. Bir gazeteciyle öğle yemeğine çıkarsınız ve birkaç saat önce sabah lattenizi uzatan kişinin size sorduğu aynı “sizi tanıyalım” sorularını sorarsınız.
Ve ilişkiniz ilerledikçe, gazeteci/müşteri hakkında daha fazla kişisel bilgi öğrenirsiniz. Ne zaman tatile çıkacaklarını (ofis dışında olacakları tarihleri/1 hafta boyunca kahve servis etmeyeceğinizi), doğum günlerini (sizi kutlamaya davet edecekler/bedava kahve haklarını kullanacaklar) ve daha fazlasını…
Düşündüğünüzden daha sıkı bir ilişkiye sahipseniz, gazeteciye balayı rotaları ile ilgili öneride bulunurken, cappucinosuna ekstra köpük isteyen müşterinin oğlunun gribi atlatıp atlatmadığını sorarsınız.
Aynı zamanda “tatlı-sert” olarak da bilinen baristalar, aynı anda kahve sırasında geride kalanları kasaya ilerletirken, iyimser müşteri hizmeti konusunda da profesyonellerdir. Size macchiatonuzu uzatırken gülümseyerek yaptığınız yoruma gülerler ve arkalarını dönüp fısıldarlar: “Az önce söylediği şey hakkında hiçbir fikrim yok.” Sonra da gizlice göz devirirler.
PR uzmanları “tatlı-sert” sanatında mükemmelleşmişlerdir. Bir etkinlik için davetli listesini yönetiyorsunuz ve bir gazetecinin girmesini istemediğiniz bir alana yöneldiğini fark ediyorsunuz. İstediğiniz gibi sinirlenemezsiniz, çünkü onunla sürdürmeniz gereken bir ilişkiniz vardır. Bunun yerine gülümser, kibarca (ama sert bir şekilde) bu bölgede olamayacaklarını açıklar ve nazikçe onları bulunmaları gereken alana doğru yönlendirirsiniz. Sonra da gizlice göz devirirsiniz.
PR uzmanı olmak söz konusu olduğunda, bir ders kitabında yazılanlardan veya bir sınıfta söylenenlerden çok daha fazlası vardır. O kadar çok şey vardır ki; içgüdü, sağduyu ve gerçek dünya bunlardan sadece bazıları.
İlgili: İyi Bir PR Uzmanının Sahip Olması Gereken 10 Özellik
Barista olarak, öğreneceğiniz en iyi şey, kaos anında sakin kalmaktır ve bu PR kariyerinizde ilerlemenize çok yardımcı olacaktır. Yarı zamanlı veya geçici işleri kesinlikle hafife almayın, kariyer hedeflerinizde size mükemmel bir şekilde yardımcı olabilirler.
YAZAR : Mustafa BORAN